Szlak Wiatraków

Szlak Wiatraków to ponad trzynastokilometrowa trasa przebiegająca przez cztery miejscowości: Wicie, Kopań, Cisowo i Darłowo. Ścieżka oznaczona została kolorem zielonym. Jest to trasa łatwa, choć występują na niej miejscowe utrudnienia. Szlak wiedzie drogami o różnej nawierzchni – asfaltowymi, szutrowymi i pokrytymi płytami. Trasa częściowo łączy się ze Szlakiem Zabytków Średniowiecza oraz Międzynarodowym Szlakiem Rowerowym R10.

Trasa rozpoczyna się przy plaży w Wiciu. Przechodząc przez miejscowość kierujemy się w stronę Kopania. Po około 2 km spacerze asfaltową drogą docieramy do skrzyżowania. W tym miejscu należy skręcić w prawo, w ścieżkę prowadzącą wzdłuż pola. Podziwiając piękne widoki udajemy się w kierunku Jeziora Kopań. Docierając do akwenu, wędrujemy dalej równolegle do jego południowego brzegu. Ścieżki w tym miejscu mogą być trochę zaniedbane i mało widoczne. Osoby poruszające się na rowerach na niektórych odcinkach będą musiały zejść z jednośladu. Kierując się na zachód, a następnie skręcając w lewo docieramy do Kopania i jednocześnie miejsca gdzie Szlak Wiatraków łączy się z Międzynarodowym Szlakiem Rowerowym. Poruszając się tą trasą możemy zaobserwować ciekawe zabudowania pochodzące z XVII wieku. Warto również wspomnieć o głazie z różowego grafitu widocznym na zachodnim brzegu jeziora. Głaz ma wysokość około 6 metrów. Większa jego część znajduje się pod wodą, nad powierzchnię wystaje nieco ponad metr skały.

Z Kopania wyruszamy drogą w stronę Cisowa.

W Cisowie możemy zobaczyć między innymi ciekawą zabudowę zagrodową z XIX wieku oraz pomnik upamiętniający mieszkańców poległych w czasie I wojny światowej. Po drodze mijamy również grupę drzew, których obwód pnia wynosi ponad 2 metry. W tym niewielkim miasteczku znajduje się też kościół p. w. św. Stanisława Kostki. Budynek w stylu gotyckim powstał w XVI wieku.

Z Cisowa udajemy się w kierunku Darłowa. Po drodze możemy zobaczyć park elektrowni wiatrowej. Na jej terenie znajduje się 15 wiatraków, a najwyższe z nich mają po 118 metrów. Mijając farmę wiatraków podążamy dalej ul. Polną w stronę królewskiego miasta. Po kilkuset metrach powinniśmy już widzieć historyczną zabudowę miasta. Idąc ulicą Ojca Damiana Tynieckiego dochodzimy do bramy Wysokiej. Przechodząc przez nią wychodzimy na ul. Powstańców Warszawskich i dalej na ul. Zamkową. Z daleka dostrzec można Zamek Książąt Pomorskich (najstarszy zamek obronny na polskim wybrzeżu, wybudowany przez księcia Bogusława V) czyli końcowy punkt wycieczki.

Ogólnie cała trasa uznawana jest za łatwą z miejscowymi utrudnieniami. Oznaczenia szlaku w niektórych miejscach są niewidoczne, dlatego przed wyprawą watro zapoznać się z jego przebiegiem i zaopatrzyć się w mapkę.

Ostatnia aktualizacja - Listopad 2021 r.
Za zmiany w powyższych danych redakcja www.wicie.pl nie odpowiada.